Encyclopedia > Al Jazeera

  Article Content

Al Jazeera

Al Jazeera, meaning "The Island" or "The (Arabian) Peninsula" is an Arabic television channel originating in Qatar. Al Jazeera claims to be the only politically-independent television station in the Middle East.

The channel began broadcasting in late 1996. In April of that year, the BBC World Service's Arabic language TV station, faced with censorship demands by the Saudi Arabian government, had shut down after two years of operation. Many of the former BBC staff members joined Al Jazeera.

Al Jazeera is probably the most watched news channel in the Middle East, where many people see it as a more trustworthy source of information than government and foreign channels (such as CNN).

The station has been sharply criticized by the US for working with extremists and leaders such as Saddam Hussein and Osama bin Laden. Conversely, Al Jazeera is also criticized by many of its viewers for giving air time to Israeli officials.

It is widely believed internationally that inhabitants of the Middle East are given limited information by their governments and media, and that what information there is, is biased. Thus, Al Jazeera is perceived as the most open and complete source of information in the Middle East. As a consequence, Al Jazeera is a major focus of current US propaganda efforts.

In January 2003 the BBC announced that it had signed a deal whereby it and Al Jazeera would share facilities and information -- including news footage -- a move widely seen as further endorsement of the neutrality of the channel.

The station launched an English-language edition of its online content in March of 2003, and the website was immediately attacked by crackers, who redirected visitors to a site featuring an American flag. The managing editor of the English-language site is Joanne Tucker[?], born in Lebanon, daughter of an American father and a Lebanese mother. Tucker was raised in Saudi Arabia and the United Kingdom, and studied at Cambridge University before joining the BBC.

On March 4, 2003 the New York Stock Exchange banned Al Jazeera (as well as several other news organizations whose identities were not revealed) from its trading floor indefinitely, stating "security concerns" as the official reason. The move was quickly mirrored by Nasdaq stock market officials. Critics have drawn the conclusion that the Bush administration's distaste for the station's reporting of the invasion of Iraq was the underlying motivation.

Al Jazeera plans to launch an English-language satellite television channel.

In May 2003, Al Jazeera briefly came under attack when the CIA released documents through the so-called "Iraqi National Congress". These documents were reported by the Sunday Times, and purported to show that the station had been infiltrated by Iraqi spies, and was regarded by Iraqi officials as part of their propaganda effort. The alleged "spies" were described by an Al Jazeera executive as having minor roles with no input on editorial decisions. During the Iraq war, Al Jazeera faced the same reporting and movement restrictions as other stations, one of its reporters was banned from the country, and at one stage it withdrew from the country, citing unreasonable interference from Iraqi officials. On April 8, 2003 Al Jazeera's office in Baghdad was attacked by US forces, killing reporter Tareq Ayyoub[?], despite the US having previously been informed of the office's precise location, following a similar attack on the office in Kabul, Afghanistan, during the US invasion of that country.

External links



All Wikipedia text is available under the terms of the GNU Free Documentation License

 
  Search Encyclopedia

Search over one million articles, find something about almost anything!
 
 
  
  Featured Article
October 12

... - Dean Acheson, United States Secretary of State 1984 - Sir Anthony Berry, British politician, along with three of the other victims of the Brighton bombing 1993 - ...